FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/09/2020

Förslag på rättsfall avseende diskriminering

Hej! Jag går i trean på gymnasiet och ska nu skriva mitt gymnasiearbete. Jag har tänkt skriva om någonting inom arbetsrätten, exempelvis diskriminering. Jag undrar om det finns några intressanta rättsfall som jag kan ha nytta av inom detta område?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad roligt att du är intresserad av juridik! Arbetsrätten är ett mycket spännande område, inte minst nu under corona-tider när många inom branscher jobbar mer än någonsin medan andra tvingas varsla.

Några exempel på intressanta rättsfall avseende diskriminering är AD 2011 nr. 37 (SAS-fallet), AD 2010 nr. 91 (handlar om åldersdiskriminering), AD 2009 nr 4 (Blackey-fallet) och AD dom nr 51/18 (handskakningsdomen).

Hoppas att dessa rättsfall kan ge dig en god start till ditt arbete och att du får mersmak för juridiken. All lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Linn EngdahlRådgivare