FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/11/2018

Förskott på gåva

Hej.min far dog för 2år sedan och nu har min mor har sålt sin jordbruksfastighet till

min bror för ett värde långt under vad det är värt. Vi är 4 syskon .kan man göra så.

Gården med mark och skog är värt ca 3 miljoner men såldes för 800.000:-

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom att frågan berör arv, är ärvdabalken tillämplig. I det aktuella fallet har din mor sålt fastigheten för ett avsevärt mycket lägre pris, detta ska därmed likställas med gåva och därför anses som förskott på arv, enligt 6 kap. 1 § ÄB. Kort sagt kan man säga att din mor får göra så, dock när din mor går bort, kommer din bror att få mindre i arv, eftersom att han redan har fått förskott i form av fastigheten. Avräkning gällande förskottet ska räknas ut enligt värde på gåvan, värdet var i det aktuella fallet 3 miljoner. Alltså ska dessa 3 miljoner räknas av från din broders arv vid din mors bortgång.

Mvh,

Filip BraunRådgivare