FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/12/2018

Förskott på arv - gåva

Hej!

Vi är tre syskon. Min far har nu sålt huset och flyttat till ett äldreboende. Det ligger nära där min mellansyster bor. Far skänkte oss barn ett som han kallar morsarv från en del av husförsäljningen. Äldsta systern och jag fick 75 000kr var. Mellansystern vill inte säga vad hon fått. Vi har även fått höra att mellansysterns man också fått pengar. Vi vet inte hur mkt de två fått. Men nu undrar vi två andra syskon om hur det fungerar om min far ger bort sina pengar till mellansyster och hennes man så vi knappt får något arv den dagen far går bort? Det är ju även en morsdel i detta också. Sedan finns ett barn på min fars sida som kommer att ärva.

Men hur fungerar det om han ger bort en massa pengar? Han är ganska snurrig nu, och min mellansyster har fått för sig att hon ska ta över hans räkningar och hjälpa honom med detta. Men om både hon och hennes man fått pengar.....? Låt säga att min pappa lever tio år till. Kan man gå tillbaka så långt och titta på utbetalningar och rätta till det då? De är ju gifta, tillhör ju samma familj?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Arv

När det gäller arv, så får man arv av exempelvis sina föräldrar när de har gått bort om det finns något kvar. Det betyder alltså att det kan hända att det inte finns några pengar kvar i dödsboet, då betyder det att man inte får något arv.

Fri förfoganderätt

Jag antar att dina föräldrar var gifta och huvudregeln i svensk rätt är att efterlevande maken ärver den andra maken med fri förfoganderätt, vilket framgår av 3 kap 2 § ärvdabalken, 3 kap 2 § ärvdabalken. Fri förfoganderätt innebär att din pappa ärvde din mamma och att han har rätten att fritt göra det han vill med egendomen, det enda han inte kan göra är att testamentera bort egendomen eller ge en gåva som är att likställa som testamente, 3 kap 3 § ärvdabalken, 3 kap 3 § ärvdabalken.

Förskott på arv

Det du och sina syskon fått i arv, kallas förskott på arv 6 kap 1 § ärvdabalken, 6 kap 1 § ärvdabalken. Det innebär att om en gåva ges utan att det tydligt står i ett gåvobrev att gåvan inte ska räknas som förskott på arv, kommer det att bli ett förskott på arv. Därmed ska en avräkning ske den dagen din pappa går bort om det finns arv kvar. Det framgår även av 6 kap 4 §, 6 kap 4 § ärvdabalken, att om en arvinge tagit emot en gåva som sedan är mer än vad själva arvslotten blir så behöver man inte betala tillbaka den delen. Gåvan som är given får dock inte inskränka laglotten, den del av arvet som en bröstarvinge alltid har rätt till, 7 kap 4 § ärvdabalken, 7 kap 4 § ärvdabalken. Det förutsätter dock att det finns arv att ärva. Självklart är det inte tillåtet att ge så stora gåvor som jag nämnde ovan att det är att räknas som testamente eller en gåva som blir som ett testamente. När det gäller arvet till systers man så räknas det inte som förskott på arv enligt svensk rätt, eftersom han inte är arvinge. Gåvan får bara inte kränka på er laglott 3 kap 3 § ärvdabalken. Laglotten utgör hälften av arvslotten 7 kap 1 § ärvdabalken, 7 kap 1 § ärvdabalken. Det krävs dock att man måste invända mot den gåvan inom fem år från att mottogs.

Utbetalningar banken

När det gäller utbetalningar som har skett från en bank, så måste du kontakta dem hur långt bak i tiden ett utdrag kan göras. Det är tyvärr ingen juridisk fråga och alla banker har olika policy på detta område. Så den frågan kan jag tyvärr inte svara på.

Sammanfattning

Det jag kan säga är att din pappa ärvt din mamma med fri förfogande rätt. Det innebär att han fritt får råda över egendomen och i princip göra vad han vill med den. Din pappa kan dock inte testamentera bort hennes del eller ge en gåva som blir som ett testamente. Men av vad jag uppfattar så har ni fått lika mycket i förskott på arv alla tre och att det eventuellt är så att din systers man har fått en gåva. Jag tror dock inte att den gåvan kommer att kränka er laglott då ni fått mycket pengar. Tyvärr är det inget jag kan svara på eftersom jag inte vet hur mycket pengar som fanns när din mamma gick bort, alltså hennes del. Att rätta till en gåva efter tio år är inte möjligt där finns det regler, det måste ske inom fem år från det att gåvan mottogs. Man skulle kunna rätta till gåvan enligt 7 kap 4 § ärvdabalken om gåvan är att likställa som ett testamente men det är inget jag kan svara på med de omständigheter som du gett mig.

Din pappa har rätten att göra som han vill med de pengar han har, han kan även använda din mammas del så länge det inte görs gåvor eller skrivs i testamente som inskränker er laglott. Det betyder helt enkelt att det kan vara så att den dagen din pappa går bort kan det finnas 0 kr att ärva.

Jag hoppas att mitt svar har gett lite klarhet i detta. Om du har fler frågor är det bara att höra av dig. Jag skulle även om du behöver mer svar att du kontaktar en jurist, alltid bra att prata med en jurist när man har en massa frågor om arv och så vidare. Vi har duktiga jurister här på Lawline som kan hjälpa dig!

⦁ Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

⦁ Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare