Förskott på arv?

Hej! Jag och min sambo har möjlighet att flytta in i sambons pappas hus. Men vi undrar juridiskt vilka möjligheter det finns för detta.

1.) min sambo Johan och hans syster ska få ärva huset senare. Men hur gör man om vi vill få tillgång till det tidigare? Såklart med medgivande av pappan och syster! Vilka olika förfaranden finns det, så som skriva över, köpa ut, gåva eller liknande?

Tack/ Johan och Johanna

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med era funderingar!

Det finns lite olika tillvägagångssätt. Fadern kan välja att ge bort huset till syskonen. Detta kommer då att ses som förskott på arv om inget annat skrivs. Fadern kan då också välja om egendomen ska vara enskild, om han ska ha kvar nyttjanderätt etc. Därefter kan ni välja att köpa ut systern om det är det som är tanken? Fadern kan också välja att ge huset till endast sonen som då kommer ses som förskott på arv om inget annat skrivs. Detta innebär att denna egendom räknas av när syskonen ärver resterande när fadern avlidit. Väljer han att sälja huset till er kommer detta inte att ses som förskott på arv, såvida köpeskillingen inte är så pass låg att det kan ses som gåva ändå.

Lycka till!

Gabriella LundqvistRådgivare