Förskott på arv

Gäller dödsbo efter min mor. Vi är två dödsbodelägare, min bror och jag. Det har nu visat sig att min bror lånat stora summor av min mor, inga skuldebrev är skrivna utan det finns bara insättningskvitton från banköverföringarna. Vad händer vid arvskiftet? Är det att betrakta som förtida arv? Blir jag kompenserad vid arvskiftet ? Lånen har tagits mellan 2007 och 2014.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 6 kap 1 § ärvdabalken står det följande. Vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Med bröstarvinge menas biologiska barn och så som jag tolkar din fråga så har du och din bror samma mamma varför ni båda är att anses som bröstarvingar varför alla gåvor (ej bagatellartade gåvor) kommer att anses som förskott på arv om din mor inte sagt eller föreskrivit annat. Det innebär att alla gåvorna din bror fått av din mor kommer dras av på hans del av arvet och på så sätt blir du kompenserad vid arvskiftet. Om du inte blir kompenserad vid arvskiftet så kommer du behöva väcka talan i domstol för att få igenom din rätt. Din bror måste då bevisa att lånen inte var en gåva om han inte lyckas med det så ska du bli kompenserad.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp du är välkommen med fler frågor.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare