FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/07/2023

Försenad leverans av skor, återbetalning?

Hej! Jag beställt ett par skor från ett känt företag. Paketet skickades den 1 juni och paketet skulle enligt deras hemsida levereras inom 3 vardagar från att paketet skickades, vilket innebär att det skulle levereras senast 7 juni då helg och nationaldag inträffade emellan. Idag är den 14 juni och inget paket har kommit, enligt Postnord är paketet fast i Veddesta och det är oklart varför den gör det. Jag har kontaktat företaget den 9 juni om att jag måste få paketet innan 16 juni i och med att jag ska resa bort och kommer vara borta under en längre period. Dessutom var skorna köpta just för resan... Fick däremot svar den 12 juni att de inte kan göra något åt det och att paketet är på väg och förväntas levereras i slutet av den här veckan. Jag mejlade de ytterligare en gång och påpekade att de som företag bär enligt konsumentköplagen risken för varan i följd av dröjsmål samt påpekade om att Postnord inte heller kunnat hjälpa mig och att jag vill få paketet levererat senast den 16 juni då jag ska resa bort. Då fick jag ett nytt svar, samma som den innan om att de inte kan göra något och att jag själv får ta kontakt med Postnord. Är det verkligen så det fungerar? Kan företaget bara strunta i och lägga skyldigheten på konsumenten att utreda och försöka få sitt paket till handa? Har redan betalat för skorna så kommer inte hinna få återbetalning så att jag hinner köpa skor någon annan stans samt kommer inte kunna hämta ut paketet när den väl levereras.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. 


I din fråga tolkar jag det som att ni köpt dessa skor från en online-hemsida. Att ni handlat på detta vis innebär att Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler blir aktuell. I denna lag föreskrivs det i 2 kap. 10 § en ångerrätt på 14 dagar om konsumenten meddelar näringsidkaren i enlighet med ångerfristen som fastställs i 2 kap. 12 §. Genrellt anger denna paragraf att ångerfristen börja löpa från den tid ni fått varan i er besittning. 


Alltså, för er del innebär detta att näringsidkaren enligt 2 kap. 14 § skall utan dröjsmål betala tillbaka vad konsumenten betalat till näringsidkaren. 


Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!


Med vänlig hälsning,


Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo