Försäljning av samägd egendom utan medgivande

Hej! Vi har för många år sedan fått en tavla i arv, tavlan skulle enligt testamentet delas i tre tredjedelar. Tavlan har stått hos en av oss och nu har den personen sålt tavlan utan att informera oss andra. Vad gäller här och vad har vi andra rätt till? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,
Tack för din fråga!
    Tavlan som ni fick ärva 1/3 var av innehar ni med samäganderätt. Det innebär att du och de andra äger 1/3 var av tavlan och att ni får förfoga över denna andel hur ni själva önskar. Däremot så kräver t.ex. en försäljning av hela tavlan, vilket har skett i det här fallet, att alla delägare samtycker. Detta framkommer av 2 § lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt, se https://lagen.nu/1904:48_s.1#P2S1 och resulterar i att delägaren i ditt fall som sålde tavlan utan ert medgivande, gjorde det i strid med de aktuella lagreglerna. Om ni har avtalat någonting annat om hur tavlan ska eller får förfogas, t.ex. att det inte krävs medgivande från övriga delägare, gäller inte den lagregeln jag hänvisade till utan då blir ert avtal aktuellt. Har försäljningen skett på en offentlig auktion på grund av att delägaren som sålde tavlan ansökt om det hos tingsrätten är försäljningen dock förenligt med lag enligt 6 §, se https://lagen.nu/1904:48_s.1#P6S1. Har ni inte avtalat något er delägare mellan eller har försäljningen inte skett på offentlig auktion så har den skett i strid med lag.
    Vad ni som övriga delägare kan göra åt situationen regleras inte i lagen. Däremot så framkommer i NJA 1990 s. 184 att ni har rätt att påkalla domstolens prövning så att ni får en dom på hur situationen ska hanteras, i fall ni så önskar. Jag rekommenderar dock i första hand att ni försöka lösa det mellan er och köparen. Om ni känner att ni är nöjda med försäljningen har ni rätt att kräva ut 1/3 var av vinsten delägaren fick vid försäljningen.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare