Försäljning av avlidens fastighet

Hej! Min pappa avled i våras och var då gift med en kvinna som inte är min mamma. Jag är hans enda barn. De hade en fastighet som nu är till försäljning. Bouppteckningen är inte klar än och hans fru har nu själv avlidit. Hon hade inga barn utan två systrar. Vad händer med min pappas bouppteckningen och försäljningen av fastigheten? Måste hans frus bouppteckning vara klar innan fastigheten kan säljas? Måste lagfarten ändras och skrivas på någon: vem? Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Om din pappa och hans fru ägde fastigheten tillsammans måste båda bouppteckningarna vara färdiga, det vill säga vara registrerade hos Skatteverket, innan fastigheten kan säljas. Den avlidnes tillgångar kan nämligen inte säljas innan bouppteckningen är färdig. Lagfarten kan inte heller ändras innan bouppteckningen är färdig, då inskrivningsmyndigheten kräver det.

Det är dock möjligt att påbörja en försäljning och hitta en köpare innan bouppteckningen är färdig. Dock kan inte tillträde till fastigheten ske innan bouppteckningen är färdig och köparen kommer inte kunna få lagfart.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare