FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/05/2018

Försäkringsersättning för ett 1 cm stort ärr på handleden

hej när jag gick i åk 8 klämde jag handleden i en svarv på träslöjden och jag gick till skolsköterskan och fick det behandlat. nu går jag i åk 2 på gymnasiet och har ett ytligt ärr som är ungefär 1 cm från topp till botten. kan jag få försäkring för detta? isånnafall hur?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna få ersättning för ett ärr krävs det att du har en försäkring hos ditt försäkringsbolag som täcker din situation. Den vanligaste försäkringen för ditt fall är den s.k olycksfallsförsäkringen. Detta innebär alltså att din möjlighet till ersättning för ditt ärr, förutsätter att du haft en försäkring som har täckt din skadesituation när skadan inträffade. Det är alltså inte möjligt att skaffa en försäkring nu för att få ersättning för ärret du har nu.

Om du nu redan har en olycksfallsförsäkring kommer ditt försäkringsbolag göra en bedömning av hur stor ersättning du kan få beroende på b.la. hyr synligt ärret är, hur gammal du är, vilka komplikationer du upplever på grund av ärret, hur "vanprydande" ärret är etc. Det bästa är att du skaffar ett läkarintyg där en läkare förklarar vilka problem du har på grund av ärret, alternativt hur fult det är och huruvida du mår dåligt av det eller inte. Om du inte mår dåligt över ärret brukar en inte få ersättning. Det är alltså viktigt att du förklarar för försäkringsbolaget varför du mår dåligt över ditt ärr genom att exempelvis säga att det är missfärgat, fult eller stort. Försäkringsbolaget tar också stor hänsyn till vart på kroppen ärret sitter. Om du haft ärret i ansiktet hade du förmodligen fått ersättning direkt bara genom att ärret var framträdande. När det är skador på händer och mindre direkt synliga ställen på kroppen krävs det oftast att ärret är klart framträdande.

Kom ihåg att försäkringen gäller en viss tid för ärr. Oftast 2-5 år efter olyckan men det varierar från försäkringsbolag till försäkringsbolag. Jag rekommenderar dig därför att snarast möjligt ta kontakt med ditt försäkringsbolag så att de kan avgöra om du får ersättning eller inte.

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att du borde:
1. Ta reda på om du har en försäkring som täcker din situation.
2. Skicka in bild och läkarintyg till försäkringsbolaget som kan avgöra om du har rätt till ersättning eller inte beroende på hur vanprydande ditt är anses vara.

Detta innebär alltså att om du inte hade en försäkring som täckte din situation innan skadan inträffade så kan du tyvärr inte få ersättning för det.

Hoppas du fick svar på in fråga. Lycka till! Hör gärna av dig om du undrar något mer.
Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare