Försäkringar i samboförhållande

Hur fungerar det med livförsäkringar i ett samboförhållande? Ena parten har två barn ( vuxna ) är det de eller sambon som får försäkringen?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga!

Om ett samboförhållande skulle ta slut genom separation eller dödsfall så skall en bodelning av samboegendomen ske. Detta framgår i Sambolagen 8§.

Vad som omfattas av samboegendom är mycket begränsat, det är endast gemensam bostad och gemensamt bohag som är samboegendom. Alltså, något förenklat - hemmet om det är införskaffat tillsammans och de möbler och dylikt till huset som införskaffats tillsammans. Detta framgår i Sambolagens 3§.

En livsförsäkring som en sambo tecknat på sig själv är dennes egen "egendom" och omfattas inte av Sambolagens bodelning.

Livsförsäkringen, eller utfallet ur denna, kommer alltså att tillfalla barnen, då dessa är bröstarvingar, när personen går bort. Detta framgår ur Ärvdabalken 2:1§.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare