Förolämpning mot polis

vad händer om man förolämpar polisen och kalla de missfoster jävel t.ex

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att rikta nedsättande uttalande mot någon annan för att kränka dennes självkänsla eller värdighet betraktas som en förolämpning (5 kap. 3 § BrB). Uttrycket "missfosterjävel" anses definitivt tillhöra den typen av kategori. Den som gör sig skyldig till brottet förolämpning dömes till böter, eller fängelse i högst sex månader om brottet anses som grovt.

Av praxis har det emellertid framgått att skällsord i samband med en ingripandesituation inte anses utgöra förolämpning. Det beror på att själsorden då betraktas uttryckas i effekt av egen ilska och fysisk smärta snarare än att kränka polismannen (jfr NJA 2004 s. 331). Det innebär att en person inte kan dömas för förolämpning ifall skällsordet uttrycks vid en ingripandesituation.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga. I annat fall får du gärna kontakta lawline på nytt!

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare