Förolämpning, egenmäktigt förfarande och hemfridsbrott

Hej! Min sambos mamma tycker att jag är dålig på att städa och kommer hit i tid och otid för att städa. Nu fick hon spel och stod i mitt hem, framför mina barn och kallade mig elaka saker, bland annat att jag var sjuk och behöver mediciner. Hon kallade mig till och med utvecklingsstörd. Hon har även rotat bland mina saker och slängt det hon inte gillar och även tömt min bil. När jag bad henne att åka härifrån så kastade hon ut mig och låste dörren. Varken jag eller barnen mår bra. Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Det verkar som att att din sambos mamma har begått flera brott.

Till att börja med har hon kallat dig för diverse kränkande ord. Med beaktande att dina barn var närvarande har hon lämnat uppgifter till tredje man och det skulle därför kunna ses som förtal, 5 kap. 1§ brottsbalken. Jag har dock svårt att se att hennes ord uppfyller paragrafens rekvisit.

Jag skulle därför istället se det som kränkande tillmälen alternativt kränkande beskyllning. Det här är under förutsättningen att hon till exempel menade att såra din självkänsla med dessa ord. Det verkar som att hon riktade orden till dig när du var närvarande och att de alltså framfördes direkt till dig. Om så var fallet uppfyller det här tillsammans rekvisiten för förolämpning, 5 kap. 3§ brottsbalken.

När hon rotade bland och slängde dina saker samt tömde din bil har hon olovligen tagit något som tillhör dig och som fanns i din besittning. Det har inte skett någon förmögenhetsöverföring, vilket krävs för att det ska bli stöld, eftersom hon slängde sakerna och det har då inte har inneburit någon vinning för henne. Det här är att bedöma som egenmäktigt förfarande, 8 kap. 8§ brottsbalken. Det kan också ses som ofredande, 4 kap. 7§ brottsbalken. Man kan även troligtvis se hennes handling att stänga ute dig och barnen från er bostad som egenmäktigt förfarande.

Då du bad henne att lämna ditt hem och hon inte gjorde det har hon olovligen kvarstannat i din bostad vilket är hemfridsbrott, 4 kap. 6§ 1 stycket brottsbalken.

Du har rätt att inte släppa in henne i bostaden om du inte vill samt att kräva att hon ska gå om hon är där utan ditt godkännande. Det bör inflikas att det gäller även om din sambo ger sitt godkännande för hennes vistelse i er bostad.

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare