Förolämpning

Hej! Är det brottsligt att kalla någon misslyckad, typ som: en gång misslyckad, ALLTID misslyckad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis blir framförallt brottsbalken (1962:700) (BrB) tillämplig på din fråga.

Yttrandefriheten

I Sverige yttrandefrihet i Sverige, vilken förekommer bl.a. i 2 kap. 1 § första punkten regeringsformen. Detta innebär att det allmänna inte får begränsa din yttrandefrihet. Yttrandefriheten är dock inte oändlig; den får inte innebära att skada eller kränka andra.

Förolämpning

Din fråga är ifall det är brottsligt att kalla någon misslyckad. I 5 kap. 3 § BrB framgår att den som uttalar sig nedsättande eller som förödmjukar en annan person kan göra sig skyldig till förolämpning. Det krävs dock att syftet måste vara att kränka personens självkänsla eller värdighet. Straffet för förolämpning skulle kunna bli böter, då brottet inte är grovt.

Slutsats

Att kalla någon för misslyckad skulle därför kunna leda till att man förolämpar någon och därför gör sig skyldig till brott.

Vänligen,

Sonja NajimRådgivare