Förolämpning

Hej. Min syster var och handlade i en butik, hon råkade glömma betala ett paket vindruvor som låg under vagnen. En i personalen sa till henne att hon glömt betala, vilket min syster bad om ursäkt om och sa att hon skulle betala dem. Då säger personalen högt inför alla att hon inte betalt vindruvorna. Får man göra så? Kändes lite som att han hängde ut henne i butiken. Jag anser inte att de andra handlarna i butiken hade med detta att göra. Tyckte det var kränkande.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag har förstått det som att din syster känner sig kränkt efter händelsen och att du undrar om personalens handlande är brottsligt.

Utifrån det du har skrivit skulle det kunna vara tal om en förolämpning 5 kap. 3§ brottsbalken (nedan BrB). För att det ska röra sig om förolämpning krävs att uttalandet riktar sig till den berörda personen själv samt att den berörda personen har blivit smädad genom ett kränkande tillmäle. Exempelvis kan skällsord, öknamn eller någon form av beskyllning klassificeras som en förolämpning.

Värt att notera är att brottet förolämpning är ett så kallat målsägande brott, 5 kap 5 § BrB, vilket innebär att det är enbart målsägande som kan väcka åtal.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Mona TayounRådgivare