Formulering testamente

Hej Jag är ensamstående (frånskild sen 30 år) med två söner och ett barnbarn. Jag har skrivit testamente med bl. a. följande lydelse:

"Allt som mina barn, barnbarn ärver ska vara deras enskilda egendom såväl i äktenskap som i samboförhållande, ävensom all avkastning, skulle någon av mina barn och barnbarn under äktenskap och/eller i samboförhållande avlida, så gäller samma sak här, egendomen är enskild då också. Inget av vad mina barn, barnbarn ärver får göras om till giftorättsgods."

Är detta stycke i testamentet juridiskt riktigt?

Lawline svarar

Hej!

Det du har skrivit innebär att arvet efter dig kommer vara enskild egendom och därför inte ingå i en bodelning med anledning av separation eller dödsfall, 7:2 och 10:1 äktenskapsbalken (ÄktB). Tillägget om att det ska vara enskild egendom vid dödsfall innebär dock endast att egendomen inte ingår i bodelning med make, men make kan ändå ärva egendom, då make ärver såväl giftorättsgods som enskild egendom, jfr 3:1 ärvdabalken. Om du vill undvika det är inte det du skrivit tillräckligt, utan då måste det också förordnas om efterarv, dvs att arvet ska gå vidare till annan person efter att ditt barn/barnbarn avlidit. Men om ditt syfte med det du skrivit endast är att undvika att egendomen ingår i bodelning så är det tillräckligt.

Ärvdabalken hittar du http://lagen.nu/1958:637
Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare