FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/05/2023

Formkrav och skatt för gåva mellan privatpersoner

Hej! Mina föräldrar i Asien länder ska överföra 1700 000kr till mig (vuxen) som en gåva. Är det skattefritt? Och ett gåvobrev behövs från föräldrars sidan? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvoskatt, som var en statlig skatt mellan privatpersoner, avskaffades 2005. Det finns alltså ingen skatt på gåvor mellan familjemedlemmar. Det finns inte heller några specifika formkrav för gåva av lös egendom, exempelvis kapital.

Det skadar däremot inte att dina föräldrar upprättar ett gåvobrev i samband med gåvan där de förtydligar att överföringen av pengar är en gåva till dig, deras barn (undertecknat av dom!). Anledningen till att detta kan vara hjälpsamt är ifall det skulle dyka upp någon framtida tvist angående pengarna, eftersom det är en sådan stor summa. Det kan exempelvis hända att skatteverket ifrågasätter ifall det faktiskt är en gåva, och då är det bra med någon form av bevisning, som ett gåvobrev. Det är alltid bra att täcka sina fronter!

Men som sagt, egentligen behövs inget gåvobrev, det finns inget lagstadgat formkrav för gåva av lös egendom och det finns ingen gåvoskatt mellan privatpersoner, endast exempelvis mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det är fritt fram för dina föräldrar att överföra pengarna utan några hinder!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare