Formkrav för skuldebrev

hej jag har en fråga ang hur ett löpande skuldebrev ser ut? jag hittade inte någon lagrum i lag om skuldebrev eller konsumentkreditlagen som definiera vad det ska minst innehålla för att vara giltigt. Är texten nedan ett löpande skuldebrev? REVERS Kreditgivare: A-sparbanken AB, 556576-1894, Box 108, 847 23 Stockholm (nedan”Kreditgivaren”) Kredittagare: Peter Gäldenär, 551213-0738, med adress Kungsvägen 71, 412 09 skara (nedan ”Kredittagaren”) Kreditbelopp: 300 000 kr Betalningsåtagande: Kredittagaren förbinder sig att till Kreditgivaren på Förfallodagen betala hela kreditbeloppet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om det finns några krav på hur ett löpande skuldebrev ska vara utformat. Det korta svaret är att det inte finns några egentliga formkrav. Däremot finns det två olika typer av skuldebrev (enkla och löpande) vilket gör att utformningen av skuldebrevet får betydelse för vilken typ av skuldebrev det rör sig om.

Reglerna om skuldebrev finns, som du nämnde i din fråga, i lagen om skuldebrev (hädanefter förkortat SkbrL).

Enkla skuldebrev

Ett enkelt skuldebrev definieras som ett skuldebrev som är ställt till en viss man, exempelvis direkt ställt till ”Kreditgivaren” som du angivit som exempel i din fråga. Ett enkelt skuldebrev är inte avsett att överlåtas eller säljas vidare. (3 kap. 26 § SkbrL).

Löpande skuldebrev

Ett löpande skuldebrev är ett brev ställt till innehavaren eller till viss man eller order. Tillskillnad från ett enkelt skuldebrev är det själva skuldebrevet som ger rätt till pengarna. Skuldebrevet är alltså ett värdepapper och måste visas upp av den som vill ha betalt. Ett löpande skuldebrev är gjort för att enkelt säljas vidare till en ny borgenär. (2 kap. 11 § SkbrL).

Ett skuldebrev har annars inga formkrav för att vara giltigt. Du kan alltså utforma skuldebrevet hur du vill. Eftersom det inte finns formkrav krävs det inte heller att skuldebrevet bevittnas för att vara bindande, men det är dock att rekommendera då det blir ett starkare bevis om det skulle uppstå en eventuell tvist om skuldebrevets giltighet.

I ditt fall

Som jag nämnde ovan är exemplet på skuldebrev som angav i din fråga ett exempel på ett enkelt skuldebrev. Detta eftersom det enbart är ställt till en viss man, nämligen Kreditgivaren. För att det ska vara ett löpande skuldebrev räcker det med att du istället skriver något i stil med det följande:

”Betalningsåtagande: Kredittagaren förbinder sig att till innehavaren eller till Kreditgivaren eller order, på Förfallodagen betala hela kreditbeloppet.”

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare