FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/01/2024

Förmildrande omständighet när körde för fort?

Hej. Jag blev fotad av en fartkamera och min fråga är om man kan åberopa någon typ av förmildrande omständighet? Jag körde för fort förbi kameran men anledningen var att jag provkörde min frus bil då hon berättade för mig att bilen skakade när hon körde, jag kände inga skakningar när jag körde så jag tänkte att om jag kör lite fortare så kanske något händer men tänkte inte på kameran och körde förbi den för fort. Vh Mats Eriksson

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall det är en förmildrande omständighet att du körde för snabbt för att känna ifall bilen skulle skaka. Regler om detta finns i brottsbalken (BrB).

Som förmildrande omständighet kan åberopas bl.a. att: brottet föranletts av annans uppenbart kränkande beteende, gärningspersonen lidit av en allvarlig psykisk störning, den tilltalades handlande stått i samband med hens bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga, eller att brottet föranletts av stark mänsklig medkänsla. Det kan också vara att det rör sig om t.ex. nödvärn (29 kap. 3 § BrB). I ditt fall är något sådant inte aktuellt. Det framgår att du har haft uppsåt till fortkörningen, och jag kan inte komma på någon omständighet som skulle verka förmildrande utifrån vad du angett.

Det kanske inte var det svar du hoppades på, men hoppas att dina funderingar klargjorts något. Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare