FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/02/2021

Förlorat brev i posten - vem ansvarar?

Hej

Om jag beställer ett bankkort från banken. Vem ansvarar för postgången, om kortet skulle komma bort?

Förutsatt att bankkortet inte skickas rekommenderat.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar vem som ansvarar för om post skulle komma bort då det ej gäller rekommenderat brev.

Generellt gäller att om något är skickat som brev så är det avsändarens ansvar. I detta fall då det rör ett bankkort innebär det alltså att banken är ansvarig för att spärra och skicka ett nytt kort.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare