FrågaFAMILJERÄTTAdoption12/05/2018

Förlorar jag mina rättsliga band med båda mina föräldrar om jag blir adopterad?

Jag är 28 år. Har ingen kontakt med min biologiska mamma. Utan en väns mamma är min mamma. Mina barn kallar henne för mormor. De kommer aldrig träffa sin biologiska mormor. Därför vill jag nu att min väns mamma ska adoptera mig. Men vad händer då med min pappa? Förlorar han sina biologiska band med mig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Blir du adopterad bryts all rättslig anknytning till dina biologiska föräldrar som t ex rätt att ärva. Skulle din väns mamma adoptera dig bryts alla rättsliga band med både din biologiska mamma och pappa.

Det är väldigt ovanligt att vuxna adopteras. Kravet för att adoption ska tillåtas krävs enligt 4 Kap 6§ Föräldrabalken:

" Tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet samt sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen."

Detta kravet ger därför begränsade möjligheter för vuxna att bli adopterade från andra än styvföräldrar som varit en stor del av uppväxten. Du måste därför kunna argumentera för att adoptionen skulle vara till stor fördel för dig även om du är vuxen.

Vid bedömningen huruvida adoptionen ska genomföras görs en bedömning i varje enskilt fall men i tidigare fall har faktorer som talat emot adoption varit bland annat att de biologiska föräldrarna varit vid liv.

Vill du läsa mer om adoption rekommenderar jag 4 Kap Föräldrabalken.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare