FrågaFAMILJERÄTTAdoption20/05/2018

Förlorar den biologiska mamman föräldraskapet om hennes man adopterar hennes barn?

Förlorar den biologiska mamman föräldraskapet (juridiskt sett) om hennes samboende man adopterar hennes barn ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om adoption hittar du i 4 kap Föräldraskapsbalken (FB)

För att få lov att adoptera krävs att paret är gifta. Mammans make får med föräldrarnas samtycke adoptera hennes barn (4 kap. 3 § FB). Om maken adopterar hennes barn ska barnet anses vara makarnas gemensamma barn. Den biologiska mamman förlorar alltså inte sitt föräldraskap om mannen hon är gift med adopterar hennes barn, hon är då fortfarande mamma till barnet medan mannen fastställs som pappa - juridiskt sett. (4 kap. 8 § FB)
Däremot om barnet skulle adopteras av en annan kvinna som istället ska fastställas som barnets mamma så förlorar hon det juridiska föräldraskapet.

Jag hoppas du har fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare