Förlikningskrav gällande nedladdning, hur ska jag agera?

Hej

Som det verkar har många fått brev från innerstans advokat byrå, gällande nedladdning av något. Har själv fått påminnelse två gällande förlikning.

Gick i pension jan 2018 och var bortrest perioden som den aktuella nedladdningen ska ha skett. Jag har inte gjort något sådant som de påstår. Hur bör jag agera?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det är många som har utsatts för dessa förlikningserbjudanden från flera advokatbyråer. Detta har de gjort i uppdrag från en upphovsrättshavare till en film som delats illegalt. Här påstår advokatbyråerna att den som står som ägare till abonnemanget är skyldig till fildelningen som skett på samma IP-adress. Detta stämmer däremot inte enligt EU-domstolen som i en dom slog fast att ansvaret ligger hos den som har fildelat. Det är därmed något de har en skyldighet att bevisa att du isåfall har gjort.

Trots detta massutskick har nuläget inga av dessa fall prövats i svensk domstol. Med detta i åtanke tillsammans med EU-domstolens dom avråder jag dig därmed starkt från att svara på brevet eller betala förlikningssumman. Skulle det mot förmodan gå till inkasso ska du bestrida betalningskravet.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss för vidare rådgivning.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare