Förlikningserbjudande från Njord Law Firm

Hej!

Min fru fick ett förlikningserbjudande från Njord lawfirm om att vi har laddat ner en film. För det första, om hennes namn var t.ex. x så kom namnet y, för så står det fel på IT leverantör.

Jag läste era svar på liknande frågor och sa att ingen i Sverige togs till domstolen.

Hjälp mig att lugna ner min fru som undrar hur allvarligt ska vi ta ärendet.

Hälsningar

Referenser:

https://lawline.se/answers/forlikningserbjudandekravbrev

https://lawline.se/answers/brev-om-fildelning-hur-ska-jag-agera

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är många personer som fått ett påstått förlikningserbjudande från Njord Law Firm. Enligt Sanna Wolk, professor i upphovsrätt vid Uppsala Universitet, ska man varken betala eller svara på kravbrevet.

Det du bör tänka på är att om kravbrevet går till inkasso så är det viktigt att man meddelar inkassobolaget att man bestrider kravet.

Svar: Du har alltså ingen skyldighet att besvara brevet och det är först i domstol du kan bli tvingad att betala, vilket kräver bevis från fildelning från deras sida. Det är mycket ovanligt att så små processer drivs angående fildelning. Du kan därmed säg till din fru att risken för att ni blir betalningsskyldiga är väldigt liten och att det enda ni bör tänka på är att bestrida eventuella inkassokrav.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare