FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/08/2015

Förlikning angående giftorättsgods

Hej!

Ingick en förlikning med min exhustru denna vecka. Vi var kallade av en domare att för 3:e gången försöka nå fram. Hon tog allt, jag fick ingenting. Det rör sig totalt om 12 mkr. Jag upplevde en stark hotbild om personlig konkurs vid den kommande huvudförhandlingen och hade svår ångest under sammanträdet. Därför gick jag med på allt. Hur definierar man en förlikning, får den vara hur oblanserad och orättvis som helst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att ingå en förlikning, innebär i detta fall att du och din exhustru träder in i ett nytt rättsförhållande. Förlikningen är således ett nytt avtal mellan er två som gäller istället för ex. det ursprungliga avtalet eller en dom.

Om ett avtalsvillkor anses vara oskäligt enligt 36 § AvtL, se https://lagen.nu/1915:218, finns det möjlighet att antingen jämka avtalets innehåll eller lämnas utan avseende. Denna bestämmelse är sannolikt tillämpbar i din beskrivna situation. Däremot är det väldigt svårt att avgöra huruvida du skulle nå framgå med att vända dig till domstol på nytt i ett försök att hävda att förlikningen vore oskälig enligt nämnda rättsregel.

Mitt råd är att vända dig till en jurist om du vill ta detta vidare. Jag hoppas mitt svar varit till någon nytta.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare