Förlängt underhållsstöd och boende hos föräldrar

Hej!

Det är så att jag är 18 år och går andra året på gymnasiet. Jag har separerade föräldrar, ena föräldern har det varit grova bråk med och socialtjänsten har varit inblandad ett bra tag. Kan inte bo där nu, även om pengarna finns. Den andra föräldern är skuldsatt och kan inte försörja mig. Hur ska jag göra?

Har försökt söka ganska mycket angående underhållstöd, men tydligen måste man bo med en förälder för att få de?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du går i gymnasiet är fortfarande dina föräldrar försörjningsskyldiga trots att du är 18 år (7 kap. 1 § Föräldrabalken).

Det går inte längre att söka underhållsstöd om barnet bor varaktigt hos båda föräldrarna, så kallat växelvis boende. Om du däremot bor och är skriven hos ena föräldern kan du söka underhållsstöd av försäkringskassan om den andre föräldern inte kan eller vill betala själv. Eftersom du är 18 år kallas det förlängt underhållsstöd (18 kap. 6 § Socialförsäkringsbalken (SFB)).

Det viktiga är alltså att du varaktigt bor och är folkbokförd hos en förälder, den så kallade boföräldern (se 17 kap. 3 § SFB).

För att kunna råda dig mer specifikt vad du ska göra i just din situation måste jag veta mer om dina föräldrar och din livssituation. Du är välkommen att lämna en kommentar eller ställa en ny fråga.

Franck OlofssonRådgivare