FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/01/2019

Förlängning av prenumeration

Hej

Jag har prenumenerat på en tidning på boiners, Illustrerad Vetenskap sedan 2012/2013.

Och då har jag tecknat avtal med ett år åt gången.

Vid slutet av varje period så kommer det med en faktura.

Där står det att min prenumeration går ut och tar slut.

Så om jag vill fortsätta att prenumerera så måste jag betala en viss summa för ett år till enligt avtal.

Så har det varit sedan jag började att vara kund där.

Men sen i Juli 2018 så ville jag inte något längre och valde att inte betala in för ytterligare ett år.

Så då betalade jag helt enkelt inget mer, för jag vill avsluta.

Men ändå så skickade dom nya tidningar osv.

Sen nu har jag fått påminnelse om att betala flera hundra.

Och dom påstår att jag tackat ja till att fortsätta via email.

Vilket jag inte har.

Så jag ringde upp och pratade med en på kundtjänst.

Det enda han kunde göra var att reducera priset till ca 450 kronor.

Annars måste jag maila till dom och klaga och bestrida fakturan.

Hur ska jag göra i detta fall?

Hjälp mig snälla

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst bör du avsluta prenumerationen och be om att få det skriftligt, så att det inte kommer fler fakturor. Sedan finns det nog inte mycket mer att göra än att maila dem och bestrida fakturan. Ett alternativ är att be företaget att bevisa att du tackat ja via mail, då de kan ha kvar detta. Ta en extra titt på avtalet, då det kan finnas någon bestämmelse om automatisk avtalsförlängning. Om det finns en sådan, så har företaget en skyldighet att påminna konsumenten om detta, annars har du rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan enligt 3 § 2 st. lag (2014:1449) om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare