Förklaringsmisstag, arbetsavtal

Hej.

Har tittat igenom mina gamla anställningsavtal och har där hittat ett fel. Jag har en månadslön samt ett lönetillägg på 2 000 kr. I anställningsavtalet står det dock följande: lönetillägg 2.0000 kr. Alltså en nolla för mycket men tusentalsavgränsare på rätt plats. Har jag rent teoretiskt rätt att begära ett lönetillägg på 20 000?

Mvh Johan

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I 32 § 1 st Avtalslagen står följande:

Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Detta innebär att eftersom du inser (eller borde ha insett) att lönetillägget beror på felskrivning så har du inte rätt till den högre ersättningen som tillkommit på grund av felskrivningen.

Avtalslagen hittar du Här

Mvh

David IngvarssonRådgivare