Förhållandet mellan lilla basbeloppsregeln och ett testamente

Min fråga är om basbeloppsregeln i 18§ sambolagen gäller den samboegendom som finns (lilla basbeloppsregeln). Vi hade ett testamente där vi som sambor testamenterade allt till varandra och hade ett förbehåll att om sönerna propsade på sin laglott så blev det inget efterarv. Frågan är om sambolagens paragraf gäller även när det finns ett testamente där jag får en testamentlott efter att sönerna fått sin laglott. Tar den ena regeln ut den andra???

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lilla basbeloppsregeln
Basbeloppsregeln i Sambolagen (även kallad lilla basbeloppsregeln) är till skillnad från basbeloppsregeln i Äktenskapsbalken en bodelningsregel. (18 § SamboL) Med att basbeloppsregeln för sambor endast är en bodelningsregel menas att den tillämpas vid bodelningen och inte vid arvskiftet.

När en sambo avlider har efterlevande sambo rätt att begära bodelning förutsatt att det inte finns något samboavtal.(8-9 §§ SamboL) Om efterlevande sambo begär bodelning ska bodelning ske innan arvskiftet.(23 kap. 1 § ÄB) Om efterlevande sambo begär bodelning är huvudregeln att sambornas samboegendom ska ingå, dvs. bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk. (3 § och 12 § SamboL) Prisbasbeloppet 2018 är 45 500:- och basbeloppsregeln medför att efterlevande sambo har rätt att ur bodelningen få egendom till ett värde av minst 45 500:- x 2 = 91 000 så länge det finns samboegendom till det värdet.

Exempel:
Om bodelningen medför att vardera sambo får en bodelningslott om 50 000:- kan efterlevande sambo åberopa lilla basbeloppsregeln och genom den få 41 000:- av den avlidne sambons bodelningslott eftersom efterlevande sambo har rätt till minst 91 000:- så länge de går. Genom åberopande av basbeloppsregeln erhåller efterlevande sambo alltså 91 000:- som bodelningslott medan den avlidne sambon erhåller 9 000:- som bodelningslott. Den avlinde sambons bodelningslott tillsammans med dennes övriga tillgångar (dvs. det som inte är samboegendom) utgör dennes kvarlåtenskap och ska fördelas i arv.

Förhållandet mellan testamente och lilla basbeloppsregeln
Eftersom basbeloppsregeln som gäller för sambor är en bodelningsregel gäller den alltså oavsett om det finns ett testamente eller inte. Basbeloppsregeln aktualiseras vid bodelningen medan testamentet aktualiseras vid arvet. Basbeloppsregeln kan dock påverka hur mycket som kommer att fördelas i arv eftersom den avlidnes bodelningslott tillsammans med dennes övriga egendom utgör arvet vilket ska fördelas i enlighet med testamentet.

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om något är otydligt är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare