FrågaÖVRIGTÖvrigt05/03/2023

Förfarande när man har fått en faktura för något man inte avtalat om

Har en et företag rätt at skicka faktura for nogot dom inte har gjort eller utfört, och som dom själva valde at inte utföra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag tolkar din fråga som om du har fått en faktura för en tjänst som inte har utförts, det vill säga en tjänst utanför avtalet och vill veta hur du ska gå tillväga.

Bestridande av fakturan:

Om du har fått en faktura för något du inte har köpt ska du inte betala för detta och du har ingen skyldighet att göra det heller.

Till företaget som skickat denna faktura ska du sända ett bestridande i skriftlig form. Detta är viktigt ur bevishänseende för att det inte ska se ut som om du bara har struntat i att betala den aktuella fakturan. Min rekommendation är att skicka ett mail till företaget så att det finns kvar digitalt. Om du inte har möjlighet till detta eller om företaget inte har någon mail så kan du skicka ett brev. Men observera att det kan vara bra att fota brevet eller printa ut en kopia så att du kan visa att du skickat detta.

Du bör i meddelandet ange belopp samt datum för den felaktiga fakturan.

Detta är viktigt att göra så att du inte riskerar en betalningsanmärkning, men sålänge du har protesterat mot fakturan är det okej. Om företaget dessutom står kvar vid sitt krav och skickar ut nya fakturor ska du åter igen bestrida på samma sätt som angavs ovan. Ifall de har hört av sig till ett inkassobolag så ska du även bestrida kravet hos de aktuella inkassobolaget om du har fått ett inkassokrav. Vid inkassokravet behöver du inte heller att betala.

Ytterligare åtgärder:

Om du fått en faktura för något du inte har beställt bör du anmäla detta till polisen som ett försök till fakturabedrägeri. Du kan antingen kontakta polisen via nummer 114 14 eller besöka en polisstation. Enligt polismyndighetens hemsida ska du tänka på att berätta för polisen på vilket sätt du blivit kontaktad av företaget (exempelvis via brev eller e-post), du bör lämna utförlig information och se till att spara orginalfakturan.

Slutsats:

Du ska alltså (1) inte betala fakturan, (2) bestrida fakturan, och (3) anmäla fakturabedrägeri till polisen.

Hoppas mitt svar givit klarhet och vid andra frågor är du välkommen att höra av dig till oss på nytt.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare