FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/07/2017

Företrädesrätt till återanställning

Hur bevakar jag min rätt till återanställning ? (hos det företag som har sagt upp mig pga arbetsbrist och jag har skrivit på papper om rätt till återanställning)

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 25 § lagen om anställningsskydd (LAS) har den arbetstagare som blir uppsagd pga. arbetsbrist företrädesrätt till återanställning. Företrädesrätten gäller i nio månader från det datum anställningen upphörde.

En anställd som uppfyller villkoren för företräde till återanställning ska ses som sökande till lediga anställningar. Arbetsgivaren ska således ta hänsyn till dem som har anmält anspråk på företrädesrätt inför en eventuell rekrytering.

Det är alltså din tidigare arbetsgivare som ska ta hänsyn till detta vid en ev. nyrekrytering. Om de inte gör detta så kan de bli skadeståndsskyldiga. Det du själv kan göra är att bevaka ifall arbetsgivaren lägger ut rekryteringsannonser som du ska ha företrädesrätt till och isåfall kontakta arbetsgivaren om att du är intresserad.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare