FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt04/03/2014

företag för miljöbrott

Om jag skulle starta ett företag som skulle syssla med att medvetet bidra till växthus effekten. Tex ta betalt per timme för att ha en bil stående på tomgång ex antal timmar eller släppa ut metangas eller lustgas och ta betalt per liter gas. Och liknande saker. Skulle något av det här vara ett lagbrott?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Till att börja med så har de flesta av Sveriges kommuner infört lokala föreskrifter om förbud mot tomgångskörning som sker under längre tid än en minut. Brott mot detta brukar leda till böter i storleken runt 1000 kronor.

Den verksamhet du beskriver verkar för mig falla lite mellan stolarna i svensk lagstiftning - det finns dels lagstiftning till skydd för miljön i Miljöbalken, och det finns dels lagstiftning mot bl.a. brott mot allmän ordning, allmänfarlig verksamhet, och skadegörelse i Brottsbalken.

Miljöbalkens reglering om tillståndspliktiga verksamheter är komplex och tar tid att sätta sig in i. Detta har jag inte gjort, eftersom att den tid det skulle ta att göra så skulle överskrida ramarna för att besvara på din fråga. Översiktligt kan man säga att bestämmelserna om tillståndspliktiga verksamheter (kap. 9 Miljöbalken) handlar om fasta anläggningar som släpper ut miljöfarliga ämnen, vilket din verksamhet inte verkar kunna beskrivas som. Med fast anläggning kan man förstå t.ex. byggnad eller markmonterad maskin.

Enkelt sagt skulle jag säga som så, att om du kan få tag på ämnena på laglig väg i Sverige utan speciella tillstånd, så är användandet av dem inte direkt miljörättsligt reglerat.

Det generella miljöbrottet i Miljöbalken, 29:1, tar sikte på utsläpp som är av ej ringa betydelse, eller har betydande olägenhet för miljön. I MB 29:4 straffas den som bedriver tillståndspliktig verksamhet utan erforderligt tillstånd - med detta alltså sagt att man bör försäkra sig om att det inte gäller tillståndsplikt för vad man vill företa sig. Värt att nämnas här är att du bör vara uppmärksam på att om du kommer att ta betalt för din “tjänst” så blir du att anse som en näringsidkare/verksamhetsdrivare, vilket kan medföra andra krav än de som gäller för enskilda privatpersoner.

Jag har även kikat på om ditt förfarande skulle kunna vara brottsligt enligt Brottsbalken, men det verkar inte för mig som att det skulle vara det. Brott om spridande av gift eller förgöring i kap. 13 BrB tar sikte på allvarligare och mer direkt skadliga utsläpp än de som du planerar.

Brottet förargelseväckande beteende förutsätter att brottet utförs på allmän plats, eller på en enskild plats riktad mot en allmän plats (t.ex. från ett fönster i sin bostad ut mot en gata eller torg). Att t.ex. annonsera för företaget på internet vore inte att anse som förargelseväckande beteende, eftersom att internet inte är en allmän plats enligt den lagtekniska definitionen av ordet.

Avslutningsvis kan man säga att din idé inte torde vara ett lagbrott mot Brottsbalken, men däremot sannolikt ett brott mot en lokal miljöföreskrift eller dylikt. Ring till ditt lokala kommunhus och förklara din idé samt be att få prata med någon miljöansvarig eller dylikt, är mitt råd till dig. Du kan även ringa till Naturvårdsverkets juristjour som har öppet mellan 9-11 på vardagar, på nummer 010-698 16 40.

Vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare