Föreligger ett olaga hot?

Hej! Jag undrar om detta sorterar under olaga hot och om det då är lönt att polisanmäla, vill absolut inte att denna person ger sig på varken mig eller min mamma. Han var förut ihop med en klasskompis till mig från grundskolan (min klasskompis flyttade till ”Småland” och denna kille bor i ”Småland”) Jag skulle skriva till min fd. klasskompis på en social medier men hon hade tagit bort mig där, skrev på ett annat ställe och frågade varför, vet att han varit hotfull och inte låtit henne ha killkompisar osv förut.

Men så helt plötsligt får han för sig att hon har varit otrogen med mig, vilken för övrigt inte är sant och skriver saker både från hennes Instagram och sin egen, han kallar mig "hor unge" ett antal gånger men det jag stör mig på är att han skriver "jag ska knulla dig och din mamma" själv bor jag i Norrland så vi har en bra bit i mellan oss men min mor bor betydligt närmare ”Småland” och sen så måste han ha sökt upp min hemadress för han skriver min hemadress och "förstår du det här då?" efter som om han ska komma hem till mig....och sen när jag nämner för att jag ska polisanmäla så blir han livrädd å hittar på alla möjliga bortförklaringar.

Men jag har tagit skärmdump på allt han skrev. Så till frågan, räknas detta som olaga hot? Vad kan polisen göra? Löns det att anmäla? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olaga hot är ett brott enligt 4 kap 5 § brottsbalken (BrB). För att det ska räknas som ett olaga hot krävs det att…

”någon lyfter vapen mot någon annan eller annars hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom”

Alltså krävs det att personen på något sätt hotat dig med en brottslig gärning vilket kan vara att slå dig, söka upp din mamma och slå henne eller som du uttrycker ”jag ska knulla din mamma” bör kunna ses som hot om brottslig gärning.

Dessutom ska du eller eventuellt din mamma uppfatta hotet som allvarligt menat. Det krävs inte att personen uttalat hotet mot din mamma utan så länge din mamma kan få möjlighet att få reda på hotet. Det krävs alltså att man fått kännedom om hotet.

Vidare så ska det vara ”ägnat” att framkalla allvarlig fruktan. Det innebär att du inte faktiskt behöver blivit rädd utan hotet i det konkreta fallet var menat att göra dig rädd. Självklart spelar det in om du faktiskt blivit rädd vilket talar ytterligare för att ett hot faktiskt uttalats.

Det är svårt att göra en klar bedömning av situationen när jag inte vet mer exakt vad personen skrivit men uttalandet ”jag ska knulla din mamma” i sig torde inte i sig uppfylla graden för olaga hot. Om personen tidigare uttalat sig om hot om att göra brottslig gärning så kan dock uttalandet ses som ett olaga hot, det kan bero helt på omständigheterna runt omkring. Om personen istället skulle skriva att han ska skada dig eller din mamma samt även uppsöker era adresser osv anser jag att det skulle kunna vara ett olaga hot.

Med tanke på vad personen skrivit tidigare ”hor unge” men även ”jag ska knulla din mamma” så kan det snarare handla om förolämpning enligt 5 kap 3 § BrB.

Sammantaget… är det lite oklart om uttalandena kan räknas som olaga hot men polisen kan aldrig neka dig att göra en polisanmälan och möjligtvis anser dem att det finns tillräcklig grund för att gå vidare med en förundersökning. Det är mycket bra att du tagit skärmdumpar på er konversation vilket är ett bevis för din ståndpunkt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare