Fordran på exfru för utlägg som gjorts med anledning av ett gemensamt banklån

Hej, jag hade tillsammans med min exfru en banklån. Vi är nu separerad sen ett år. Min exfru vill inte återbetala med mig skulden. Jag försökte att kontakta banken för att hitta lösning till den här situationen men de svarade att jag måste försöka komma till överenskommelse med min exfru. Det är nu ett år att jag betalar banklån. Hur ska jag kunna lösa det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du och din exfru har tagit ett lån tillsammans under tiden ni var gifta, nu är ni skilda och din exfru betalar inte av sin del av lånet. När du har vänt dig till banken har de inte kunnat hjälpa dig, de kräver istället dig på hela betalningen.

Ni ansvarar solidariskt

Du och din exfru ansvarar solidariskt för ert lån, enligt 1 kap. 2 § skuldebrevslagen. I ditt fall innebär det att trots att din exfru inte betalar av lånet tillsammans med dig så kan banken kräva dig på hela summan.

Du har dock regressrätt

Du har dock regressrätt mot din fru, enligt 2 kap. 1 § 2 stycket skuldebrevslagen, vilket innebär att om du betalar mer än din del av lånet (det vill säga mer än 50%) så kan du kräva din exfru på dessa pengar (alltså den del som överstiger 50%).

Hur ska du få betalt av din exfru?

Du har en fordran på din exfru, vilket innebär att du har rätt till betalning av henne. Antingen kan du försöka vända direkt dig till henne och kräva betalning, med hänvisning till de lagrum som jag angett ovan. Om hon vägrar att betala kan du istället vända dig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande för de utlägg som du har gjort för din exfru.

Juristerna på Lawline kan hjälpa dig!

Om du vill ha hjälp med att gå vidare med ditt ärende så är du välkommen att boka en tid med någon av våra erfarna jurister på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Mina JenabpourRådgivare