FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/03/2022

Fördelning av tillgångar vid äktenskapsskilsmässa - egendomsförhållanden efter brytdagen

Hej,

Tack för en bra sida!

Jag skulle vara tacksam om ni kan hjälpa mig att besvara några funderingar.

Vid en skilsmässa hur delas tillgångarna om man ej har äktenskapsförord?

- Vårt hus delas lika.

- Vi äger varsin bil, äger vi de separat eller ska de delas?

- Privata sparkonto? är det något man äger privat?

Om papperna för skilsmässa är inskickade men ej accepterade ännu och jag köper hus/lägenhet blir det min privata eller vår gemensamma egendom?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Inledningsvis måste jag göra några antaganden för att kunna besvara din fråga så konkret som möjligt och även för att kunna ge dig ett exempel. Jag utgår ifrån att all er egendom är giftorättsgods, att du har köpt ett hus/lägenhet efter att ni har skickat er ansökan om äktenskapsskillnad till tingsrätten, att ni inte har några skulder och att ni har varit gifta i mer än fem år. Vidare utgår jag ifrån att ni äger lika stora delar av huset.

Ditt köpta hus efter ansökan om äktenskapsskillnad

Var och en som köper egendom råder också över egendomen (1:3 äktenskapsbalk, ÄktB). Det betyder att du alltid äger din egendom, om du själv har köpt egendomen. Vidare kommer det nyköpta huset/lägenheten inte att ingå i bodelning med din make, eftersom du har köpt huset/lägenheten efter att ansökan om äktenskapsskillnad har tagits emot av tingsrätten (9:2 ÄktB). Detta kallas för brytdagen och betyder i princip att man fryser egendomsförhållanden till denna dag.

Fördelning av tillgångarna mellan makar

Sedan ni har ansökt om äktenskapsskillnad har ni upplöst ert äktenskap och då ska en bodelning göras (1:5 ÄktB och 9:1 ÄktB). Vad som ska ingå i bodelningen fastställas utifrån tidpunkten när ansökan om äktenskapsskillnad kommer in till tingsrätten (9:2 ÄktB) och utifrån vilken egendom som utgör giftorättsgods (10:1 ÄktB). Från bodelningen undantar man enskild egendom (7:1 ÄktB), personliga föremål (10:2 ÄktB) och egendom som inte kan ändra ägare som fordringar på skadestånd (10:3 ÄktB, jfr. NJA 1936 s. 238).

I ert fall ska huset, bilarna och era privata sparkonton ingå i bodelningen, därför att jag har antagit att inga av dessa egendomar utgör enskild egendom och egendomarna utgör inte heller några av de ovan nämnda undantagen. Ditt nyköpta hus ska dock inte ingå i bodelningen. När man vet vilken egendom som ingår i bodelningen ska man dra av skulderna och sedan lägga ihop allt och dela lika (11:1–3 ÄktB). Detta gör man för att ta fram vad var och en har rätt till. Därefter ska man fördela den faktiska egendomen utifrån den egendom man vill ha (11:7 ÄktB) och betala till den andra maken om man får för mycket i förhållande till vad man egentligen ska ha (11:9 ÄktB). Jag kommer nu att ge dig ett konkret exempel med fiktiva belopp.

Ett konkret exempel

Sedan ni äger hälften av ert hus ska ni tilldelas hälften av husets värde (1 § samäganderättslagen). I exemplet säger vi att huset är värt 5 000 000 kronor. Vidare säger vi att din bil är värd 200 000 kronor, att din makes bil är värd 300 000 kronor, att du har 200 000 kronor på ditt sparkonto och att din make har 50 000 kronor på sitt sparkonto. Vi säger även att inga skulder finns och att ni vill behålla er egendom.

Bouppteckning

Dina tillgångar: halva huset 2 500 000 kronor + din bil 200 000 kronor + ditt sparkonto 200 000 kronor = 2 900 000 kronor.

Din makes tillgångar: halva huset 2 500 000 kronor + hans bil 300 000 kronor + hans sparkonto 50 000 kronor = 2 850 000 kronor.

Andelsberäkningen

(2 900 000 kronor + 2 850 000 kronor) / 2 = 2 875 000 kronor. Ni är berättigade till 2 875 000 kronor var i giftorättsandel.

Lottläggning

Vad du faktiskt får: halva huset 2 500 000 kronor + din bil 200 000 kronor + ditt sparkonto 200 000 kronor = 2 900 000 kronor. Du har dock rätt till 2 875 000 kronor, så du behöver betala 25 000 kronor till din make (11:9 ÄktB).

Avslutande ord

Enligt den information som jag har från din fråga bör din nyköpta lägenhet/hus inte ingå i bodelningen. Vidare bör era tillgångar delas lika efter skulderna har dragits av och värdena lagts ihop.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du har ytterligare frågor om din skilsmässa och dylikt. Du kan nå oss via info@lawline.se.

Vänligen,

Ivan VikaloRådgivare