Fördelning av fastighet vid sambos död

Hej! Jag är sambo och har lite funderingar kring pengar, om jag vinner pengar och köper och bygger hus samt att detta står på mig, kan då hans barn begära bodelning av huset utifall han går bort innan mig?!? Kam de då sätta mig på " bar mark" så att säga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem har rätt till huset?

Enligt Sambolagen består sambos gemensamma egendom av bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk (5 § Sambolagen). Det är sambos gemensamma egendom, samboegendom, som blir föremål för bodelning som samboskapet upplöses (8 § Sambolagen).Huset som du beskriver räknas som gemensam bostad om ni tänkt använda det som gemensamt bostadshus (5 § Sambolagen). Det räknas alltså inte som samboegendom det köpts som t.ex. sommarhus (7 § Sambolagen).

Vad händer då om sambon går bort?

Förutsatt att huset räknas som samboegendom så ska dess värde delas på hälften vid en eventuell bodelning. Men vid en sambos bortgång så är den efterlevande sambon den enda som har rätt att begära en bodelning (8 § sambolagen). Din sambos barn kan alltså inte kräva detta.

Det som då händer i praktiken när en bodelning inte begärs är att egendom som är din sambos (trots att det egentligen skulle klassas som samboegendom t.ex. möbler som köpts i hans namn) ärvs av din sambos barn (2 kapitlet 1 § Ärvdabalken).

Huset kan de inte göra anspråk på eftersom det står på dig. Men då ingen bodelning genomförs så går du miste om annan gemensam egendom som du och din sambo har och som står på din sambo.

Om du är orolig över vad som skulle hända med er gemensamma egendom vid separation eller dödsfall så rekommenderar jag att ni sätter upp samboavtal och testamente. För mer information så kan du kontakta info@lawline.se, vi hjälper dig vidare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

My ÖhmanRådgivare