Fördelning av ärvd fastighet mellan syskon

Hej! Jag ska tillsammans med 4 syskon ärva ett hus. Jag vill inte ha en del i huset utan kan tänka mig att bli utlöst för en summa strax under taxeringsvärdet. Bouppteckning eller arvsskifte har inte skett än. Kan EN av mina syskon lösa ut mig så att han därmed får större ägarandel i huset eller måste alla 4 syskon äga lika mycket av huset efter arvsskiftet? Det finns ingen övrigt av värde i dödsboet.

Lawline svarar

Hej!

Det finns inget krav på att alla fyra syskon ska äga lika delar av huset eller ens att alla syskon måste bli delägare i huset. I det arvsskifte som ni ska upprätta, efter att bouppteckningen är färdig, kan ni själva komma överens om vem som får hur stor del och om någon ska kompenseras på annat sätt. Om alla syskon är överens om det kan därför ett syskon tillskiftas en större andel av huset mot att hen betalar dig viss summa.

En annan lösning är att först skifta huset i fyra lika stora delar och att du sedan säljer din andel till ett av syskonen. Men det förutsätter att ni upprättar två olika handlingar, varför det är lättare att göra det redan i arvsskiftet. Dessutom riskerar du vid detta tillvägagångssätt att få betala vinstskatt. Jag skulle därför rekommendera att ni väljer att sköta det redan i arvsskiftet.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare