Fördelning av arv vid ensam bröstarvinge

Min morbror gick hastigt bort 10/3-21. Han tog hand om mig som 5-åring då hans syster ( min mamma) hastigt gick bort i en olycka. Han har en biologisk dotter som nu redan tömt hans lägenhet. Är det tillåtet för henne att göra så ? Har vi andra inga rättigheter att säga något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Om jag förstår er rätt så var er morbror utan sällskap (varken gift eller med sambo) vid sin bortgång och som att du endast blivit omhändertagen av din morbror och att han inte skrivits som din legala förmyndare.

Huvudregeln om stadgas i Ärvdabalken (hädanefter ÄB) 2. kap 1 § meddelar att bröstarvingar till den avlidne ärver först och delar på arvet sinsemellan. I detta fall är din morbrors biologiska dotter dennes enda bröstarvinge. Således har er kusin full rätt till din morbrors arv.

I det fall din morbror skrivit ett testamente enligt 9 kap. 1 § ÄB kan det utgöra ett undantag till ovanstående. I ett sådant fall har er kusin rätt till sin laglott se 7 kap. 1 § ÄB, samt vad hon eventuellt skulle ärva enligt testamentet.

Vad avser tömmandet av lägenheten så ska en bouppteckning enligt 20. kap 1 § ÄB först upprättas. Vilket jag förstår inte hade gjorts innan er kusin tömde lägenheten. Detta görs främst för att dödsbodelägare ska kunna dela den avlidnes tillgångar och för att betala eventuella skulder den avlidne haft vid tiden för bortgång.

Vad innebär detta för er:

Såsom jag förstått det är er kusin den enda dödsbodelägaren i detta fall, vilket begränsar era rättigheter till att bestämma över det arv som er morbror lämnat efter sig. Detta innebär i fallet att i frånvaro av ett testamente kommer arvet från er morbror att tillfalla er kusin efter en bouppteckning upprättats.

Hoppas detta besvarar er fråga.

Lawline RådgivareRådgivare