Fördelning av arv och bouppteckning

Hej. Min mamma har gått bort och hon hade 2 barn med sin nya sambo. Hur ska arvet fördelas mellan oss? Undrar även hur en bouppteckning går till och om jag måste deltaga vid denna? Mvh Annika

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Dina två frågor delas upp nedan.

Hur ska arvet fördelas? Arvet ska delas lika mellan din mammas barn, dvs mellan dig och hennes nya två barn. Din mammas sambo saknar (lagstadgad) arvsrätt.

Skyldighet att delta vid bouppteckning och hur går den till? När någon har avlidit ska ni som ingår i dödsboet göra en bouppteckning. (Dödsboet består av bl.a. arvingar). Det innebär att ni går igenom och gör en skriftlig sammanställning av den avlidnes och den efterlevande makens eller makans tillgångar och skulder. Du bör se bouppteckningen snarare som en möjlighet att förhandla med dina syskon och bevaka din egen rätt än ett "måste".

Skulle problem uppstå är du välkommen att återkomma till oss här på Lawline! Behöver du mer kvalificerad hjälp med t.ex. själva arvskiftet kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Lawline RådgivareRådgivare