Fördelning av arv mellan gemensamma och särkullbarn

Hej!

Jag undrar om arvsrätten i vår familjestruktur;

Jag och min lillebror (helsyskon) har vår mamma och vår avlidna far som biologiska föräldrar. Mamma är gift med S, och S har adopterat mig och min lillebror.

Mamma och S har två gemensamma barn (Min och min lillebrors halvsyskon)

S har från ett tidigare äktenskap tre barn som ej är adopterade av mamma.

Ärver mamma S eftersom de är gifta, eller kommer S barn få ut sitt arv direkt?

Om mamma dör, ärver S mamma? Hur blir det då?

Hur blir arvsrätten och kommer alla få lika mycket i kronor räknat i slutändan, kommer någon få mer eller mindre?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Om den avlidna var gift är huvudregeln att arvet tillfaller maken (3 kap. 1 § ÄB). Andra arvingar har i sådana fall efterarvsrätt vilket innebär att arvet fördelas först när den efterlevande maken också gått bort. Undantag från denna regel är om den avlidna hade särkullbarn, dvs. barn utanför äktenskapet. Särkullbarn har nämligen rätt att få sin del av arvet direkt utan att behöva vänta tills den efterlevande maken gått bort. Hans tre barn från tidigare förhållande har alltså rätt att få sina arv när han går bort, medan de gemensamma barnen måste vänta tills båda föräldrarna har gått bort. Om din mamma avlider först så kommer hennes make att ärva i första hand, eftersom det inte finns några särkullbarn på hennes sida (då du och din bror har adopterats av hennes make). I sådant fall får alla barn vänta med sina arv tills hennes make också gått bort. Då får även hans särkullbarn sina delar av arvet från honom.

Den avlidnes barn ska ärva lika mycket var (2 kap. 1 § 2 st. ÄB). Eftersom ni gemensamma barn kommer att ärva samtidigt kommer ni att få lika mycket, men särkullbarnen kan få en annan summa om de får sina arv vid en annan tidpunkt. Kvarlåtenskapen kan nämligen både öka och minska under tiden som den efterlevande maken förfogar över den. Dessutom ärver inte särkullbarnen från din mamma utan bara från gemensamma pappan.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare