Fördelning av arv mellan efterlevande maka och särkullbarn

Hej,

Bakgrund, min mor bor i en bostadsrätt med min styvfar. Min styvfar har ett barn och min mor har mig. Frågan är, om min styvfar går bort blir min mor tvungen att lösa ut min styvbror om han vill ha ut sitt arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte om din mor och din styvfar är gifta. Om de är gifta kommer din mor och din styvbror att ärva efter din styvfar (3 kap. 1 § ärvdabalken). Jag uppfattar det som att din mor och din styvfar båda äger lika stor del av bostadsrätten som de bor i. I sådana fall kommer din styvbror att ärva en del av bostadsrätten och därmed kommer din mor behöva lösa ut din styvbror om ni inte tillsammans kommer överens om något annat.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare