Fördelning av arv gällande syskon som endast har en gemensam förälder

Jag och min syster har olika pappor.

Min styvpappa som min mamma var gift med är avliden. Jag är inte adopterad. Ärver jag då 25% och min syster 75%? Min syster bor i en bostadsrätt som är skriven på min mamma. Får hon behålla den efter vår mammas bortgång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken.

Jag utgår ifrån att din mamma inte har skrivit något testamente när jag besvarar din fråga.

När din mamma går bort kommer hennes arv enligt den svenska arvsrätten gå till hennes bröstarvingar, således hennes barn, se till 2 kap. 1 § ärvdabalken. I detta fall är det du och din syster.

Din mamma har förmodligen ärvt en del kvarlåtenskap från din styvpappa (som jag antar är din systers pappa). Detta innebär att din syster kommer få ärva hälften av er mammas kvarlåtenskap samt resterande del av hennes pappas (din styvpappas) kvarlåtenskap som återstår efter er mammas bortgång. Du kommer få den andra halvan av er mammas kvarlåtenskap, vilket innebär att du och din syster delar lika på den kvarlåtenskap som finns efter er mammas bortgång.

Detta innebär att lägenheten som din syster bor i är en del av kvarlåtenskapen. Beroende på hur mycket er mamma har i kvarlåtenskap kan det bli så att din syster får lägenheten och du någon annan egendom. Annars kommer ni behöva fördela kvarlåtenskapen genom lägenheten på ett sådant sätt så att ni systrar får dela lika av er mammas kvarlåtenskap.

Sammanfattningsvis kommer du och din syster dela lika på er mammas kvarlåtenskap. Dock kommer din syster även få ärva resterande del av hennes pappas kvarlåtenskap som er mamma hade fri förfoganderätt över.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare