Fördelning av arv

Hur för delas arvet efter min far?

Min far och mor är skilda sen många år men har två barn tillsammans, mig och min syster.

Min far har dock ett barn till sedan ett tidigare förhållande utomlands. Jag vet inte vem det är eller hans fullständiga namn och jag tror inte min far har haft någon kontakt med honom.

Min far är dessutom sedan många år sambo.

Hur skulle ett arv utan testamente fördelas? Hur kommer man i kontakt med särkullbarnet?

Med vänlig hälsning, Jocke

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta hur arv utan testamente fördelas.

Huvudregeln för arv är att bröstarvingar ärver efter en förälder, ÄktB 2:1.

För gifta par med gemensamma barn ärver den efterlevande maken, 3:1 ÄktB. Sambon har däremot inte en sådan rätt, och ärver ingenting om det inte föreligger ett testamente.

För din situation så ärver du och dina syskon lika mycket, ⅓ av arvet.

Särkullbarnet har en lika stor arvsrätt som du och din syster. Hur man kommer i kontakt med särkullbarnet är utanför omfånget jag kan svara på. Antagligen krävs nog endast att man kontaktar personen genom dödsboet eller privat.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare