FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/03/2022

Förberedelse till mord och frivilligt tillbakaträdande

om man för ca 10-15 år sen vart torterad hemma och fick ett psykos och fick för sig för att överleva måste man mörda sin familj, och sedan planerar detta i flera år och listar ut sätt att "komma undan" och sedan inte går igenom men det och då senare berättar offentligt att man mådde så och hade de här tankarna och planerade detta för att fly hemifrån, kan man bli straffad för det idag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främst i Brottsbalken (BrB)

Förberedelsebrott

I din fråga så berättar du att någon planerade att mörda sin familj.

Detta kan eventuellt ses som förberedelse till mord där det I 23 kap 2 § BrB stadgas att den som har tagit emot eller lämnat en betalning för att brottet ska utföras eller har skaffat ett hjälpmedel som ska användas för att utföra brottet kan dömas för förberedelse. Det krävs alltså att man har uppsåt att utföra eller främja ett viss brott. Enligt 3 kap 11 § BrB beskrivs det att förberedelse till mord är straffbart, men för att dömas till ansvar för förberedelse så krävs det att ett antal rekvisit är uppfyllda.

För att någon ska kunna dömas på ett tidigt stadium krävs det för det första att man kan bevisa att det funnits ett erforderligt uppsåt. Så en person måste ha för avsikt att begå just den gärningen. Att endast allmänt diskutera om att begå brott eller att enbart fundera på att begå ett brott är däremot inte straffbart utan det är först när man tar ett beslut om att begå ett brott som ett brott eventuellt kan bli straffbart.

Men för att ett brott på förberedelse nivå ska kunna bli straffbart så krävs det för det andra att det även finns en konkret fara för brottets fullbordan vid gärningstillfället. Om denna risk endast är ringa, skall personen inte dömas till ansvar.

Frivilligt tillbakaträdande

Till förberedelsebrott så finns det en ansvarsfrihetsgrund som kallas frivilligt tillbakaträdande. Frivilligt tillbakaträdande regleras i 23 kap 3 § BrB och gör att ansvar för förberedelse inte blir aktuellt om gärningsmannen frivilligt tillbakaträder från att fullborda brottet. Att det ska vara frivilligt innebär att tillbakaträdandet inte ska ha varit framtvingat av yttre omständigheter

Det är svårt i ditt fall att veta om tankarna personen hade på att begå brottet verkligen nådde upp till nivån för förberedelse. Men om personen senare frivilligt frånträdde från planen så är förberedelsebrottet heller inte straffbart, vilket är troligt i ditt fall då planerna var för 10-15 år sedan

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare