Förändras räntebilden om jag får en del av min fordran?

Hej, det är så att jag vill ta ut några tusen från mitt skadestånd som jag ska få som ligger inne på kronofogden, men om jag tar ut en liten summa kommer fortfrande ränta fortfrande stiga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att ni i inte avtalat avseende räntan vad gäller fordringen.

Huvudregeln enligt 2 § räntelagen är att ränta enbart utgår efter förfallodagen av fordran (dröjsmålsränta). Enligt 6 § beräknas räntan vid för den tiden gällande referensränta med tillägg av 8 procentenheter. Referensräntan fastställs varje halvår genom beslut av riksbanken. Det spelar emellertid inte någon roll om du tar ut en del av skadeståndet. Det finns fortfarande en fordran som inte är betald och ränta kommer fortsätta löpa på fordran.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare