Förälders rätt till umgänge med sitt barn

Hej

Jag har separerat från min sambo och mor till mitt barn som snart fyller 2år. Vi har delad vårdnad men jag har flyttat ut för barnens skull, min ex sambo har två barn sen tidigare. Nu kommer vi inte överens om umgänget där jag tycker vi ska ha henne varannan vecka tills vi kommer överens om umgänget i familjerätten. Medan min sambo inte låter mig träffa mitt barn. Min fråga är: Har inte jag rätt att ha henne lika mycket som barnens mamma tills ett beslut om umgänge är taget? Det vill säga varannan vecka? 50/50

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i 6 kap. föräldrabalken [FB] som rör vårdnad, umgänge och boende med barn och deras föräldrar. I lagen finns ingen absolut rätt för dig att ha barnet varannan vecka hos dig utan det finns snarare en rätt för barnet att umgås med båda sina föräldrar så långt det är möjligt.

Både du och barnets mor är vårdnadshavare vilket gör att ni båda två har lika mycket rätt att ha synpunkter om vart och hur mycket barnet ska bo hos respektive förälder [6 kap. 11 § FB]. Enligt föräldrabalken ska föräldrarna gemensamt sträva efter att barnet får den kontakt som barnet behöver med båda sina föräldrar. Ditt barns mor ska alltså se till att barnets behov av att umgås med dig uppfylls så långt som det är möjligt [6 kap. 15 § FB]. Den enda anledningen till att du inte skulle få träffa ditt barn är om det skulle innebära någon fara för barnet att bo med dig eller om du på något annat sätt brister i omsorgen av ditt barn. Detta skulle exempelvis vara om du aldrig är hemma, inte har tillräckligt med mat/kläder/hälsoartiklar som krävs för att ditt barn ska ha en rimlig levnadsstandard. Om inget av detta är för handen kan jag inte se någon anledning till att du inte skulle få umgås med ditt barn.

Avtala om umgänget

Om du skulle vilja skulle ni kunna avtala om umgänget med hjälp från socialnämnden. Det krävs då att både du och ditt barns mamma undertecknar avtalet och att socialnämnden godkänner det [6 kap.14a, andra stycket, FB]. Ett sådant avtal är dock främst ett alternativ till att låta rätten besluta hur ni ska göra med umgänget, men möjligtvis skulle ni kunna använda avtalet temporärt i väntan på att rätten ska fatta ett beslut.

Låt rätten fatta ett tillfälligt beslut

Rätten har möjlighet att fatta ett s.k. interimistiskt beslut [tillfälligt beslut] om umgänget som gäller fram till att en slutlig dom fastställts. För att kunna fatta ett tillfälligt beslut måste rätten höra både dig och barnets mor och vad ni har att säga om saken. Rätten kan även hämta information från socialnämnden för att få ett bättre underlag om hur er situation faktiskt ser ut [6 kap. 20 § FB]. I sin bedömning kommer rätten välja det beslut som är bäst för barnet. Vad som är bäst för barnet utgås ifrån att barnet ska ha en god kontakt med båda föräldrarna och att barnet inte riskerar att utsättas för våld eller rent allmänt behandlas dåligt. Hänsyn kommer tas till barnets ålder och mognad, och eftersom ditt barn endast är två år gammal kommer de inte ta så stor hänsyn till vad barnet vill utan främst vad som rent objektivt sett är bra för barnet [6 kap. 2a § FB].

Min slutgiltiga bedömning

Som svar på din fråga skulle jag därmed vilja säga att utefter den information jag fått ta del av från dig gör jag bedömningen att du inte har en lagstadgad absolut rätt att ha ditt barn lika mycket som modern när ni har gemensam vårdnad och något slutgiltigt beslut inte tagits av rätten.

Däremot får inte barnets mamma bestämma själv hur mycket du ska få träffa ditt barn eftersom ni har gemensam vårdnad, utan det är något ni som vårdnadshavare måste komma överens om tillsammans. Ni kan antingen avtala om umgänget eller låta rätten fatta ett tillfälligt beslut.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare