För vilka kostnader och hur kräver man skadestånd för personskada?

Vi var på semester där sonen fick en rejäl smäll av en annan och han for i backen med huvudet och fick troligtvis en hjärnskakning av detta. Han började kräkas så vi fick avbryta vår semester och åka hem. Ska försöka få tillbaka pengar från hemförsäkringen för det vi betalt för semestern men vad gäller egentligen gentemot personen som orsakade skadan? Kan man kräva att han betalar självrisken eller något sånt? Vad gäller för skadestånd? Hur går jag tillväga? Kan tilläggas att den som orsakade smällen är vuxen, var dock inte tanken att någon skulle fara illa. Allt finns filmat.

Tack för er hjälp.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra att er son skadades på semestern, jag hoppas han mår bättre nu. Eftersom er son har fått en kroppslig skada i samband med att han fick en smäll av en annan person så kan han ha rätt till skadestånd enligt skadeståndslagen (SkL).

När kan man ha rätt till skadestånd?

Din son har rätt till ersättning för den personskada som någon annan uppsåtligen eller av vårdslöshet har vållat honom. (2 kap. 1 § i skadeståndslagen) Er sons eventuella hjärnskakning/skada mot huvudet utgör en personskada.

För att kunna kräva skadestånd måste man slå fast att personen som gav din son smällen orsakade skadan, och att personen antingen orsakade skadan med uppsåt (avsikt) eller att personen orsakade skadan genom att vara vårdslös (oaktsam).

Eftersom du skriver att det inte var tanken att någon skulle fara illa så utesluter jag att personen med uppsåt orsakade din son skada. Däremot tyder din fråga på att personen kan anses ha varit vårdslös genom att ge din son en rejäl smäll, vilket resulterade i att han for i backen och slog huvudet.

Det är svårt för mig att göra en bedömning av om personen i detta fall kan bedömas ha betett sig vårdslöst eftersom jag inte har någon utförlig information kring händelseförloppet. Men om personen borde ha kunnat förutse att smällen mot din son skulle orsaka honom kroppslig skada så bör han bli skyldig att betala skadestånd.

Vad kan man få skadestånd för?

Eftersom er son har fått en personskada så kan han få skadestånd för sjukvårdskostnader och andra kostnader som beror på skadan, eventuell inkomstförlust och för fysiskt och psykiskt lidande (5 kap. 1 § SkL). Ersättningen för sjukvårdskostnader och inkomstförlust beror på det ekonomiska belopp han själv gått miste om, medan ersättning för fysiskt eller psykiskt lidande brukar utgå från så kallade generellt fastställda schablonbelopp och ingen ekonomisk förlust krävs för att få sådan ersättning.

Hur går man tillväga för att kräva skadestånd?

Det bästa är alltid om det hela går att lösa genom att ni kontaktar personen i fråga. Förklara helt enkelt situationen, vad ni anser att ni bör få i skadestånd och försök lösa det utan att behöva blanda in andra parter eller ta upp frågan till domstol.

Om ni inte kan komma fram till en lösning genom att själva kontakta personen så kan ni skicka in en stämningsansökan till tingsrätten och få skadeståndsansvaret prövat i domstol. Detta föranleder i sådant fall en längre process och det tillkommer en avgift för att skicka in stämningsansökan. För ett mål som rör ett krav på högst 23 650 kronor är ansökningsavgiften 900 kronor. För ett mål som rör ett krav över 23 650 kronor är ansökningsavgiften 2 800 kronor.

Eftersom du skriver att hela händelsen finns på film så har ni ett bra bevisunderlag för att bevisa vad som hände och hur er sons skada orsakades.

Sammanfattningsvis

Eftersom jag endast har tillgång till den korta beskrivningen av vad som inträffade så kan jag inte uttala mig kring personens skadeståndsansvar då jag inte kan avgöra vårdslösheten i fallet. Om du har några fler funderingar får du gärna ställa en ytterligare fråga så kan vi hjälpa dig vidare. Vill du få mer hjälp med att gå vidare med en stämningsansökan om skadestånd, boka gärna en tid med någon av våra jurister. Du kan boka direkt på https://lawline.se/boka.

Du kan även själv skicka in och läsa mer om stämningsansökan här.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar,
Annelie BurströmRådgivare