FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/11/2022

För kallt på arbetsplats?

Hej! Jag jobbar inom administration på en skola i Stockholm och vår arbetsgivare beslöt att vi inte får använda värmelement eller andra medel för att det ska bli varmare på kontoret. Temperaturen ligger mellan 20-21 grader just nu (och det har inte blivit riktigt kallt ute) men jag och andra av mina kollegor som har stillsittande jobb upplever att det är för kallt. Efter en vecka på kontoret har jag redan ont i lederna plus andra besvär eftersom jag har en annan bakomliggande sjukdom som inte klarar kylan. Vi har pratat med ledningen som säger att 20 grader är acceptabelt, men vi är olika och upplever detta på olika sätt. Att man ska lämna in ett intyg är ingen ide eftersom de kräver att det ska stå på det att respektive person inte klarar 20 grader när det gäller sittande jobb... ett sånt intyg kan man inte få av läkare... Vår facklig/skyddsombud är också övertygad att 20 grader är det rymlig temperatur så... Vad kan vi göra i så fall? Tack på förhand för er respons! Vänligen, (anonymiserat)

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du upplever att du har det för kallt på jobbet och undrar vilka möjligheter det finns att ta till. Det finns ingen bestämmelse i arbetsmiljölagen (1977:1160) som reglerar exakt hur kallt det får vara på en arbetsplats. Det som däremot framgår är att arbetsmiljön skall vara tillfredställande med hänsyn till bl.a. arbetets natur, 2:1 AML.

Du nämner att temperaturen är mellan 20-21 grader, och i enlighet med Folkhälsomyndigheten rekommendation ska inomhustemperaturen  vara minst 20 grader celsius. Du nämner också att er arbetstagarorganisation tagit ställning att 20 grader är tillräckligt. Jag anser därför att det är en uppförsbacke att försöka hävda att arbetsgivaren måste höja temperaturen. Däremot nämner du att du har en sjukdom som förvärras av kyla. Detta är något du borde lyfta till din arbetsgivare och din arbetstagarorganisation. Arbetsgivaren skall nämligen vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa, 3:2 AML. Men dessvärre vet jag inte tillräckligt för att göra en mer konkret bedömning i fallet för handen.

Om temperaturen skulle sjunka ytterligare finns det nog större möjligheter att ni kan få fackförbundet på er sida då det understiger folkhälsomyndighetens rekommendation. Uttalandet utgör ingen rättskälla, men det kan användas som en del av argumentationen. I sådana fall finns det större möjligheter att lyckas med en talan kring en bristfällig arbetsmiljö.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Melina PapadopoulosRådgivare