FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/10/2020

folkbokföra sig på temporärt boende?

Måste jag folkbokföra mig på min bostadsrätts adress? Min man och jag provar särboende under en tid.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du ska folkbokföra dig på den adress där du uppehåller dig och har din så kallade dygnsvila (7§ folkbokföringslagen). Du kan folkbokföra dig på en kompis adress om du vill det. Men har du bara flyttat tillfälligt behöver du inte ändra din folkbokföringsadress, om du flyttar kortare tid än ett år (8§ folkbokföringslagen). Kort sagt behöver du alltså inte ändra din adress om du ska bo tillfälligt någon annanstans under ett år, men du får ändå se till så att du kan tillgodogöra dig din post på något sätt!

Bäst är om du kontaktar Skatteverket och frågar dem, så du kan få råd i din specifika situation! Du kan läsa mer om det på deras hemsida.

Hoppas du har fått vägledning i din fråga!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare