FrågaFAMILJERÄTTAdoption09/11/2016

Följd av vuxenadoption?

Hej

Jag är myndig och vi ska nu ansöka om att jag ska bli adopterad av en man som är som min far. Jag har full koll på regler, hur ansökan ska se ut osv men jag vill bara dubbelkolla...

Förändras något mellan mih och mamma juridiskt? Vi har världens bästa relation och jag älskar henne över allt annat så jag vill absolut inte att något sker oss emellan på något sätt.. Det är min biologiska far jag vill ha bort,absolut inte mamma.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din relation till din moder påverkas inte av att din styvfar adopterar dig. Hon kommer att fortsätta vara din förälder. Detta innebär att ingenting heller förändras mellan dig och din mor juridiskt.

Lycka till med förfarandet!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare