Flytt vid ensam vårdnad

Hej! Jag har ensam vårdnad sedan start då jag och pappan till vår dotter inte är/var gifta, vår dotter har bott hos mig sedan födsel. Vi båda skrev under ett avtal att vårdnaden skulle vara på mig då vi bor i olika städer och det var lättast. (Detta lämnades även till familjerätten vid faderskapsbekräftelse) Under snart 4 år så har vi haft det väldigt svårt att samarbeta och vi har har samarbetskontakt via familjerätten för att kunna underlätta detta. Umgänget har varit varannan helg men pappan har missat/inte dykt upp på ett flertal umgängen. Samtalskontakt som vi också har bestämt har inte heller blivit av då han inte hört av sig. Nu är det så att jag har fått ett jobberbjudande i ett annat land och vill flytta utomlands men pappan säger att jag inte kan göra detta trots att har ensam vårdnad och vill ta detta till rätten i en vårdnadstvist. Jag är villig att betala för utgifter som kan tillkomma för att vår dotter ska få ha sitt umgänge med sin far men han säger att det inte kommer på fråga. Jag undrar nu om jag kan flytta ändå?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag förstår det som att du vill veta om du som ensam vårdnadshavare till din dotter kan flytta utomlands med henne utan pappans samtycke.

Eftersom vårdnadsfrågor ofta innehåller komplicerade bedömningar vill jag framhålla att jag inte kan ge några garantier för exempelvis hur en vårdnadstvist skulle falla ut i domstol, utan jag kommer i mitt svar att förklara vad lagen säger om er situation och hur ni eventuellt skulle kunna gå vidare. För detta kommer jag använda mig av reglerna i föräldrabalken (1949:381), härefter förkortad FB.

Vårdnadens utövande

6 kap. 11 § FB anger att det är den som är vårdnadshavare som har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Av 6 kap. 13 § FB framgår att om barnet står under vårdnad av två vårdnadshavare, gäller detta för dem tillsammans. Motsatsvis gäller alltså att det inte gör det när barnet står under vårdnad av endast en vårdnadshavare.

Du har därför som ensam vårdnadshavare rätt att bestämma om du vill flytta utomlands med ditt barn. Eftersom din dotters pappa inte har vårdnaden om barnet, kan han inte själv hindra det beslutet. Hade ni däremot haft gemensam vårdnad, blir frågan mer komplicerad.

Umgängesrätt och ansvar för kostnader

Av 6 kap. 15 § FB framgår att barnet ska ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med, vilket kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt. Enligt 2 st. har barnets föräldrar ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses.

Av 6 kap. 15 b § FB framgår vidare att om barnet bor tillsammans med endast en föräldern, ska den föräldern bidra till kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Detta ska ske utefter vad som är lämpligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.

Du och din dotters pappa har alltså båda ett ansvar att se till att er dotter får möjlighet till umgänge med honom. I och med att det kan bli svårt för dem att träffas ofta kan detta även ske med hjälp av t.ex telefonsamtal och brev, vilket också kan vara ett bra sätt att börja om kontakten länge varit begränsad.

Eftersom din dotter bor tillsammans med dig, ska du även enligt 15 b § bidra till de resekostnader som föranleds av dotterns behov av umgänge med honom. Att du väljer att flytta väldigt långt bort är en sådan omständighet som man kan ta hänsyn till vid bedömningen av vad som är en lämplig fördelning.

Kan en flytt ge anledning till en ny vårdnadstvist?

Du nämner slutligen att din dotters pappa vill ta detta till rätten i en vårdnadstvist. Frågor om ändring i vårdnaden kan enligt 6 kap. 5 § 3 st. FB prövas på talan av en av föräldrarna eller båda. Vid bedömningen ska rätten enligt 2 st. fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att sätta barnets behov främst, och att ta ett gemensamt ansvar i frågor rörande barnet.

I alla frågor om vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa enligt 6 kap. 2 a § vara avgörande. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska bland annat fästas särskilt avseende vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Det finns därför möjlighet att en flytt långt bort skulle spela roll i en sådan bedömning. Å andra sidan nämner du att det funnits vissa svårigheter med umgänget från pappans sida, vilket också kan vägas in i bedömningen.

För att rätten, när föräldrarna inte är överens i sakfrågan, ska ta upp ett yrkande om exempelvis vårdnad enligt 5 krävs enligt 6 kap. 17 c § att den förälder som framställer ett sådant yrkande deltagit i ett informationssamtal hos socialtjänsten. Socialtjänsten kan också enligt 6 kap. 17 a § hjälpa er att träffa ett nytt avtal om vårdnad som kan fastställas enligt 6 kap. 6 §.

Sammanfattning

För att sammanfatta finns inga direkta hinder i lag mot att du som ensam vårdnadshavare väljer att flytta tillsammans med din dotter. Du och barnets pappa är tillsammans ansvariga för att din dotter får möjlighet till umgänge, men eftersom det är du som flyttar kommer du behöva ta ett ansvar för de extra kostnader som kan förekomma, vilket du nämner att du är villig att göra.

Slutligen kan detta prövas av rätten om din dotters pappa skulle väcka talan i frågan. I sådant fall är det bra att veta att rätten behöver ta hänsyn till barnets behov av kontakt med båda föräldrar och till er förmåga att sätta barnets behov främst, vilket är saker som kan komma att diskuteras vid en lång flytt. Jag kan som sagt dock inte säga säkert hur en sådan bedömning skulle utfalla för er.

Jag hoppas att detta svar i alla fall tydliggjorde någonting om vilka regler som blir tillämpliga i er situation. Om du vill ha en närmare bedömning i ditt fall, kan du även boka en tid med någon av Lawlines jurister här. Jag önskar er lycka till med situationen och hoppas att ni kan komma fram till en lösning som känns okej för alla.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare